Kierunek przeznaczony jest dla absolwentów szkół filmowych, artystycznych, plastycznych i fotograficznych z Polski i zagranicy. O przyjęcie mogą ubiegać się kandydaci na co najmniej średnim poziomie zaawansowania w sztuce operatorskiej, z podstawową umiejętnością języka angielskiego. Celem kursu jest doskonalenie umiejętności z zakresu koncepcji operatorskiej, budowy i wykorzystania nowoczesnego oświetlenia, kreacyjnego użycia współczesnego sprzętu i techniki oraz operowania kamerą. Każdy zjazd jest poświęcony jednemu z ważnych zagadnień sztuki operatorskiej, m. in. konstrukcji i charakterowi światła w różnych rodzajach scen filmowych i obiektów zdjęciowych, we wnętrzach naturalnych, w plenerze, studiu, dekoracji, ruchowi kamery i profesjonalnemu szwenkowaniu, pełnemu opanowaniu technologii operatorskiej, efektom specjalnym VFX, koncepcji barwnej filmu i postprodukcji obrazu.
Wykładowcami są znani operatorzy i szwenkierzy, oświetlacze, specjaliści w dziedzinie VFX, grip, techniki kamerowej i postprodukcji oraz uznani wykładowcy innych uczelni – między innymi PWSFTviT w Łodzi i WRiT UŚ w Katowicach, a także z rynku międzynarodowego. W programie nauczania znajdują się przede wszystkim zajęcia praktyczne, prowadzone w systemie mistrz – uczeń. Uczestnicy kursu pracują z autorami zdjęć, których twórczość charakteryzuje się odrębnym, indywidualnym stylem. W piątki na każdym zjeździe omawiana jest w skondensowanej, profesjonalnej formie teoria sztuki operatorskiej. Zajęcia teoretyczne mogą się odbywać online.
Dyplom na Kierunku DOP Masterclass
Podstawą ukończenia kursu i uzyskania dyplomu jest indywidualna realizacja ćwiczenia operatorskiego, ukazującego stopień zaawansowania umiejętności operatorskich, zaprezentowanego na egzaminie dyplomowym w wyznaczonym terminie.
Kierunek realizowany jest w roku 2022/2023 w KRAKOWIE.
Zajęcia prowadzą między innymi czołowi polscy operatorzy:
Piotr Lenar BVK, PSC: Operator obrazu, członek BVK niemieckiego stowarzyszenia operatorów, Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA, założyciel szkoły filmowej AMA Film Academy. ( 2010 )
Jarosław Żamojda PSC: Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), jeden z najbardziej doświadczonych operatorów filmowych, reżyser filmu „Młode Wilki” (1995), autor zdjęć m.in. do seriali „Magda M” (2005 – 2007) i „Ojciec Mateusz” (2008-),
Jako scenarzysta i reżyser Jarosław Żamojda zapisał się w kinematografii polskiej głównie jednym z jej największych przebojów kasowych z lat 90. XX w. – sensacyjnym filmem Młode wilki (1995). Wyreżyserował ponadto filmy: Młode wilki 1/2, 6 dni strusia (2000), Rh+ (Polska/USA, 2004), Skorumpowanych (2008) oraz kilka seriali TV.
Artur Żurawski PSC: Operator obrazu. Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC). Obecnie Członek Zarządu PSC. Polski operator filmowy młodszego pokolenia, zdobył doświadczenie w egzotycznych kulturowo fabularnych produkcjach filmowych w Indiach, Mongolii. Urodzony w Szczecinie, absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Absolwent Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2000). Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) i Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Pierwszą zawodową produkcją, w której uczestniczył był film animowany Piet Mondrian (1995), gdzie objął funkcje animatora, asystenta reżysera i współautora zdjęć trickowych.Jednocześnie kształcił się plastycznie w Akademii Sztuk Wizualnych w Poznaniu, która ukończył realizując dyplom z fotografii portretowej (1996).Równolegle zajmuje się fotografią. Między innymi od 2001 realizuje ProjektZ: każdego dnia wykonuje fotografię według ściśle określonego przepisu.
Bugumił Godfrejów PSC: Operator obrazu, Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC), Członek Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Ukończył liceum sztuk pięknych w Krakowie i Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi (dyplom w roku 1999). Współpracował m.in. z: Sławomirem Fabickim, Hansem-Christianem Schmidem, Maurusem vom Scheidt, Grzegorzem Packiem, Jackiem Filipiakiem, Christophem Starkiem, Jurisem Kursietisem, Barbarą Albert, Denijalem Hasanovićem, Natalią Beristain, Armaganem Ballantyne’m, Ozanem Aciktanem(tur.), Janem Komasą, Borysem Lankoszem. Jego najnowszy film to praca ze słynnym Olegiem Sencowem: „Nosorih”.
Adam Sikora PSC:
Wielokrotnie nagradzany operator filmów fabularnych i dokumentalnych, reżyser. Doktor sztuki filmowej. Wykładowca na WRiTV UŚ w Katowicach, szef Katedry Sztuki Operatorskiej. Operator o wyjątkowej sile wizualnego wyrazu biorący udział w produkcjach filmów opartych na plastycznym obrazowaniu.Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTViT w Łodzi. Tuż po ukończeniu Łódzkiej Szkoły Filmowej związał się z telewizją i pozostał jej wierny do chwili obecnej; jest autorem zdjęć do około trzydziestu spektakli Teatru Telewizji. Najważniejszą częścią jego dorobku są filmy realizowane wspólnie z Lechem Majewskim – „Pokój saren” (1997), „Wojaczek” (1999), „Angelus” (2001), „Młyn o krzyż” (2010); Jerzym Skolimowskim – „Cztery noce z Anną (2008) i „Essential Killing” (2010) oraz z Piotrem Dumałą – „Las” (2009), które przyniosły mu wiele prestiżowych nagród i uznanie krytyki. Autor filmów dokumentalnych ukazujących z różnych perspektyw Górny Śląsk, zarówno kreacyjnych – jak „Bluesmeni. Ballada o Janku »Kyksie« Skrzeku” (1999), jak i mających charakter dokumentalnej notacji – do tej grupy należy „Boże Ciało” (2005).Laureat m. in. Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za zdjęcia do filmu „Cztery noce z Anną”, nagrody za zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za „Essential Killing” oraz Czeskiego Lwa (Nagrody Czeskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej) za zdjęcia do „Ve stinu” Davida Ondříčka (2012).
Wojciech Todorow PSC: Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi. Często współpracuje z Magdaleną Łazarkiewicz – m. in. przy jej filmie „Maraton tańca” (2010) i serialu „Głęboka woda” (2011). Długoletnie relacje zawodowe łączyły go również z Piotrem Łazarkiewiczem, z którym pracował przy telewizyjnych inscenizacjach takich utworów, jak „Martwa królewna” (2004) czy „Trelemorele” (2006). Jest również reżyserem seriali TV. Zdjęcia do spektaklu „Najweselszy Człowiek” (2011) Łukasza Wylężałka przyniosły mu nagrodę za zdjęcia na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”.
oraz mistrzowie oświetlenia, key grip, koloryści, asystenci DIT.