Kierunek Operatorski Camera / Light w Warszawie to nowatorski, jedyny w Polsce, wzorowany na systemie kształcenia w Europie zachodniej – roczny kurs na poziomie zaawansowanym, przygotowujący do profesjonalnej pracy w operatorskich zawodach technicznych. Absolwent Kierunku jest gotowy do podjęcia pracy w profesjonalnej branży audiowizualnej na stanowiskach:
Operator Kamery (szwenkier)
Asystent Operatora Focus Puller
Asystent Operatora DIT (Digital Imaging Technician)
Oświetlacz ( Gaffer )
Wszystkie zajęcia na kierunku Operatorski Camera / Light odbywają się w Warszawie. Zajęcia praktyczne odbywają się w obiekcie AMA, oraz w rentalach i na planach filmowych.
Operatorski Camera / Light
Profesjonalny, praktyczny, roczny kurs na poziomie zaawansowanym w zakresie: operator, operator kamery, focus puller, asystent DIT, oświetlacz. Przygotowuje do samodzielnej pracy na planie filmowym. Kierunek realizowany jest w AMA Warszawa.
Dodatkowo
Zajęcia w profesjonalnych rentalach
Zajęcia z zakresu sztuka operatorska, kamera, grip, światło
Realizacje filmowe szkolne i pozaszkolne
Praca w AMA TV
Czas trwania
1 rok, 2 semestry. Jeden semestr to 8 zjazdów co 2 tygodnie. Zajęcia prowadzone są w piątki od godziny 16:00 do 20:00 oraz w soboty i niedziele od godziny 10:00 do 18:00
Rozpocznij edukację na tym kierunku
Zajęcia operatorskie są wspierane przez czołowe, wiodące firmy sprzętu filmowego w Polsce:
Panavision Polska, Grip Seven, Kivi Rental, Piramida film
Kierunek Operatorski Camera/Light w AMA Warszawa to intensywny roczny kurs Kierunek przygotowuje do pracy w zawodach, takich jak: Operator Kamery (szwenkier), Asystent Operatora Focus Puller, Asystent Operatora DIT (Digital Imaging Technician), Oświetlacz ( Gaffer ), Operator. Absolwent Kierunku jest gotowy do podjęcia pracy w branży audiowizualnej.
Słuchacze uczą się podstaw sztuki operatorskiej oraz praktycznych zagadnień technicznych i technologicznych z dziedzin: Camera operator, Focus puller, DIT, oświetlacz ( gaffer ) a także z zagadnień sztuki operatorskiej. Nauka odbywa się w języku polskim, nomenklatura zawodowa uczona jest w języku polskim, angielskim, niemieckim.
Kurs na kierunku Operatorski Camera/Light w Warszawie jest podzielony na II części:
I część – ogólna wiedza operatorska, sztuka operatorska, język filmowy, technologia operatorska, realizacja filmów i podstawowe umiejętności z zakresu operatorskich zawodów filmowych
II część – praktyczna nauka operatorskich, asystenckich i oświetleniowych specjalności
Wiedza ogólna: Podstawy sztuki operatorskiej na poziomie I roku szkoły filmowej
Umiejętności zawodowe: praca z kamerą, szwenkowanie, zagadnienia kompozycji obrazu, estetyka, storyboard, praktyka barw, praca na statywie i na dolly, kran kamerowy, podstawy inscenizacji.
Techniki rejestracji cyfrowej obrazu, eksponometria, budowa kamer, sposoby zapisu obrazu, obsługa kamer: RED, Arri, Sony, Black Magic, Panavision, Panasonic, Canon. Zasady optyki, praca z gniazdami lens mount, praca z optyką zoom i stało ogniskową, podstawy back up materiału, kontaktowanie z ekipą produkcyjną i postprodukcyjną, podstawy postprodukcji obrazu.
Budowa optyki, praktyka justowania i testów optycznych, wiedza o przestrzeni, ruch kamery, technologie i praktyk prowadzenia ostrości, mechanicznie i bezprzewodowo, konserwacja kamery, podstawy filtrowani, budowa i obsługa akcesoriów kamery, praca z kamerą filmową 35 mm i cyfrową, praca z anamorfotami, definicja obrazu.
Umiejętności zawodowe: zasady oświetlania planu filmowego, techniki oświetleniowe, rodzaje źródeł światła, budowa lamp, zasady zasilania prądowego, konstrukcja i obsługa urządzeń elektrycznych i grip, nauka pełnej nomenklatury technicznej i zawodowej w 3 językach, ogólne zasady eksponometrii, pomiary światła i barwy, interpretacja tablic testowych, zasady transportu techniki filmowej, agregaty, światło w nocy, dzień, wnętrze, studio, plener. Green Film Making.
Umiejętności zawodowe: zasady ruchu kamery, plastyka ruchu i kontynuacja, technika wózkowa: wszystkie rodzaje jazdy kamery załogowe i niezałogowe, krany mechaniczne, krany z remote head. Budowa i konserwacja sprzętu, obsługa elektroniki i mechaniki urządzeń. Konserwacja, składowanie, transport sprzętu grip. Nauka zróżnicowanych zadań ekipy Grip w produkcji polskiej, europejskiej i amerykańskiej (praktyka).
Uczestnicy kursu pracują z profesjonalnym i nowoczesnym sprzętem, kamerami, optyką, jazdą kamery, kranami kamerowymi, kamerami filmowymi 35 mm i Digital, oprawami oświetleniowymi HMI, LED, Fluo, Tungsten, gripem oświetleniowym, dolly różnego rodzaju dostępne na rynku, kranami kamerowymi, innymi urządzeniami do jazdy kamery.
Program nauczania obejmuje podstawowe wykłady teoretyczne ( ewentualnie online ) i zajęcia praktyczne, z naciskiem na praktykę.
Wykładowcami AMA są operatorzy filmowi, asystenci, mistrzowie oświetlenia, oświetlacze, Key Grip, wózkarze, operatorzy kranu , technolodzy filmowi, pracownicy profesjonalnych rentali.
Zajęcia odbywają się w siedzibie AMA w Warszawie, magazynie sprzętu, studiu zdjęciowym, dekoracji, studiu filmowym i TV, obiektach naturalnych i plenerze. Kursanci współpracują z profesjonalnymi rentalami i produkcjami filmowymi, realizują zdjęcia do etiud słuchaczy Kierunku Reżyseria i Operatorski w AMA, pracują z aktorami.
Program nauczania obejmuje podstawowe wykłady teoretyczne ( ewentualnie online ) i zajęcia praktyczne, z naciskiem na praktykę.
Wykładowcami AMA są operatorzy filmowi, operatorzy kamer, asystenci, focus pullerzy, DIT, technolodzy filmowi, pracownicy profesjonalnych rentali.
Celem pierwszego semestru jest:
zapoznanie słuchaczy z podstawowymi wymogami pracy realizatora obrazu filmowego, ukazanie natury kinematografii i praktyczne przygotowanie do zawodów operatorskich. Ogólnymi tematami pierwszego semestru są: film czarno-biały i barwny, analogowy i cyfrowy, budowa kamer, zasada powstawania obrazu, pojęcie prawidłowej ekspozycji oraz zasady optyki, pracy oświetlacza filmowego i wózkarza, światło w filmie, ruch kamery, technika i technologia operatorska, zasady BHP, praca w studio i wnętrzach naturalnych, plenerze.
Celem drugiego semestru jest
wyćwiczenie danych umiejętności filmowych w pracy z kamerą, obsługą wszystkich peryferiów kamery, umiejętności pracy w ekipie filmowej i na planie filmu fabularnego, zdobycie pełnej znajomości aktualnego sprzętu kamerowego dostępnego na świecie. W toku nauki zwraca się również uwagę słuchaczy na wzajemne przenikanie się zawodów filmowych, zapoznając ich ze specyfiką pracy poszczególnych członków ekipy filmowej, umiejętności filmowych w pracy na planie z oświetleniem, lampami, prądem, kablami i podłączeniami, praca na wysokości, oświetlenie podwodne, Także umiejętności pracy w ekipie filmowej i na planie filmu fabularnego, zdobycie pełnej znajomości aktualnego sprzętu oświetleniowego, kamerowego i grip dostępnego ma świecie. Słuchacze uczą się w specjalności GRIP także umiejętności ustawiania jazdy w każdych warunkach i tempie, wykonywania prawidłowej jazdy kamery na poziomie profesjonalnym, ustawiania kranu kamerowego i kranu remote, wykonywanie ruchów kranem i jazdy karanem, podstaw szwenkowania głowicą zdalnie sterowaną – Remote Head. W toku nauki zwraca się również uwagę słuchaczy na wzajemne przenikanie się operatorskich zawodów filmowych, zapoznając ich ze specyfiką pracy poszczególnych członków ekipy filmowej. Każdy słuchacz Kierunku Cinematography uczy się także elementów inscenizacji na planie i podstaw produkcji filmowej. W trakcie każdego semestru uczestnicy kursu realizują, pod okiem wykładowców, grupowe ćwiczenia filmowe.
Każdy słuchacz Kierunku Operatorskiego Camera/Light uczy się także elementów inscenizacji na planie i zagadnień współczesnej postprodukcji obrazu oraz produkcji filmowej. W trakcie każdego semestru uczestnicy kursu realizują, pod okiem wykładowców, grupowe ćwiczenia filmowe.
Dyplom Kierunku Operatorskiego Camera/Light w Warszawie
Podstawą zaliczenia kursu i uzyskania dyplomu jest zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego. Słuchacze, którzy uzyskają ocenę pozytywną, otrzymują Dyplom AMA FILM ACADEMY.
praktyka i organizacja back up zdjęciowego materiału cyfrowego
symulacja różnego rodzaju planu zdjęciowego, praca w nomenklaturze polskiej i angielskiej
Teoria
W trakcie nauki poruszane będą zagadnienia teoretyczne:
analizy filmowe, przykłady operatorskiego stylu oświetleniowego
podstawy inscenizacji
podstawy języka filmowego – opowiadanie obrazem
analizy filmowe, przykłady stylu operatorskiego
podstawy kompozycji
fotografia
fotografia cyfrowa
teoria światła filmowego
technika oświeteleniowa
technika prądu i zasilania
technologia operatorska analogowa
technologia operatorska cyfrowa
technika operatorska
światło w studiu, plenerze, wnętrzach naturalnych
zagadnienia eskponometrii
optyka
teoria koloru
koncepcja wizualna filmu
postprodukcja operatorska
podstawy efektów komputerowych
zagadnienia współczesnej prewizualizacji
podstawy VFX, greenscreen
budowa kamery
kameroznawstwo
optyka
budowa opraw oświetleniowych
teoria prądu
grip – ruch kamery
podstawy języka filmowego – opowiadanie obrazem
analizy filmowe, przykłady oświetlenia, ruchu kamery, kompozycji
podstawy kompozycji
technologia operatorska analogowa
technologia operatorska cyfrowa
technika operatorska
światło w studiu, plenerze, wnętrzach naturalnych – wykonanie oświetlenia
zagadnienia eksponometrii – podstawowe informacje
preprodukcja i postprodukcja cyfrowa – podstawy
skrócony kurs nomenklatury zawodowej w językach: polski, angielski, niemiecki
teoria prądu
teoria światła
teoria optyki oświetleniowej
fotografia cyfrowa
technologia oświetleniowa analogowa
technologia oświetleniowa cyfrowa
technika oświetleniowa
światło w studiu, plenerze, wnętrzach naturalnych
zagadnienia eksponometrii
teoria koloru i temperatury barwowej
podstawy VFX, greenscreen
teoria światła w filmie
teoria dyfuzji i odbicia
Wykładowcy kierunków
Wykładowcy prowadzący zajęcia na kierunku:
Jarosław Żamojda
Krzysztof Mieszkowski
Filip Kovcin
Piotr Kula
Paweł Kajszczak
Paweł Królak
Artur Żurawski
Bogumił Godfrejów
Jerzy Irzyk
Marek Fudali
Warunki rekrutacji
Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na Kierunek Operatorski Camera / Light jest przystąpienie do egzaminu wstępnego w formie rozmowy rekrutacyjnej oraz wcześniejsze przysłanie prac z zakresu filmu, fotografii, określających predyspozycje kandydata.
Termin rozmowy kwalifikacyjnej ustalamy z uczestnikami indywidualnie.
CV oraz portfolio proszę przysyłać na adres e-mail: rekrutacja@amafilmacademy.pl.
Informator zapisowy
Zapisy od : 15.04.2024
Rekrutacja od : 05.05.2024
Termin zajęć: 08.10.2024 koniec: 29.06.2025
Opłata egzaminacyjna: PLN 150 ( płatna po zapisie )
Ubezpieczenie NNW:
Wpisowe:
Czesne:
Płatne za semestr z góry do:
1 października i 15 lutego każdego roku, lub w miesięcznych ratach płatnych do 5 dnia każdego miesiąca
październik – czerwiec PLN
Praktyka
W trakcie nauki poruszane będą zagadnienia praktyczne:
ćwiczenia szwenkierskie
praktyczne zajęcia z różnymi profesjonalnymi kamerami filmowymi i cyfrowymi
praktyka i organizacja back up zdjęciowego materiału cyfrowego
symulacja różnego rodzaju planu zdjęciowego, praca w nomenklaturze polskiej i angielskiej
Teoria
W trakcie nauki poruszane będą zagadnienia teoretyczne:
analizy filmowe, przykłady operatorskiego stylu oświetleniowego
podstawy inscenizacji
podstawy języka filmowego – opowiadanie obrazem
analizy filmowe, przykłady stylu operatorskiego
podstawy kompozycji
fotografia
fotografia cyfrowa
teoria światła filmowego
technika oświeteleniowa
technika prądu i zasilania
technologia operatorska analogowa
technologia operatorska cyfrowa
technika operatorska
światło w studiu, plenerze, wnętrzach naturalnych
zagadnienia eskponometrii
optyka
teoria koloru
koncepcja wizualna filmu
postprodukcja operatorska
podstawy efektów komputerowych
zagadnienia współczesnej prewizualizacji
podstawy VFX, greenscreen
budowa kamery
kameroznawstwo
optyka
budowa opraw oświetleniowych
teoria prądu
grip – ruch kamery
podstawy języka filmowego – opowiadanie obrazem
analizy filmowe, przykłady oświetlenia, ruchu kamery, kompozycji
podstawy kompozycji
technologia operatorska analogowa
technologia operatorska cyfrowa
technika operatorska
światło w studiu, plenerze, wnętrzach naturalnych – wykonanie oświetlenia
zagadnienia eksponometrii – podstawowe informacje
preprodukcja i postprodukcja cyfrowa – podstawy
skrócony kurs nomenklatury zawodowej w językach: polski, angielski, niemiecki
teoria prądu
teoria światła
teoria optyki oświetleniowej
fotografia cyfrowa
technologia oświetleniowa analogowa
technologia oświetleniowa cyfrowa
technika oświetleniowa
światło w studiu, plenerze, wnętrzach naturalnych
zagadnienia eksponometrii
teoria koloru i temperatury barwowej
podstawy VFX, greenscreen
teoria światła w filmie
teoria dyfuzji i odbicia
Wykładowcy kierunków
Wykładowcy prowadzący zajęcia na kierunku:
Jarosław Żamojda
Krzysztof Mieszkowski
Filip Kovcin
Piotr Kula
Paweł Kajszczak
Paweł Królak
Artur Żurawski
Bogumił Godfrejów
Jerzy Irzyk
Marek Fudali
Warunki rekrutacji
Warunkiem ubiegania się o przyjęcie na Kierunek Operatorski Camera / Light jest przystąpienie do egzaminu wstępnego w formie rozmowy rekrutacyjnej oraz wcześniejsze przysłanie prac z zakresu filmu, fotografii, określających predyspozycje kandydata.
Termin rozmowy kwalifikacyjnej ustalamy z uczestnikami indywidualnie.
CV oraz portfolio proszę przysyłać na adres e-mail: rekrutacja@amafilmacademy.pl.
Ucz się z nami. Poznaj świat filmu!
Nakręć się na film i ucz się od najlepszych. Zdobądź nowoczesny zawód, pracuj profesjonalnie w branży filmowej. Zobacz aktualne zapisy.
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipisicing elit. Labore, quia similique est beatae voluptates quos facilis error modi voluptatibus nobis hic quis accusantium, aspernatur excepturi incidunt unde sit aperiam asperiores?